Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Webinaaritallenne strategiakeskustelusta ”Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä” saatavilla

Digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja haasteet vesihuoltolaitoksilla puhuttivat VVY:n ensimmäisessä strategiakeskustelussa.

8.10.2021

VVY:n strategian tavoitteita käsittelevän keskustelusarjan ensimmäinen webinaari ”Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä” pidettiin perjantaina 8.10. Webinaarin tallenne on katsottavissa VVY:n  Youtube-tililtä linkistä: https://youtu.be/lARpGYDye_Y

Webinaarissa keskusteltiin mm. digitaalisten palveluiden, kuten etämittareiden ja chat -bottien, hyödyntämisestä vesihuoltolaitoksilta, mahdollisista uusista asiakkaille tarjottavista palveluista, asiakastyytyväisyyden mittaamisesta sekä asiakaspalvelun kehittämisestä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Webinaariosallistujilta kysyttiin ”Olisiko asiakas-chatbot 24/7 vesihuoltolaitoksille hyvä ratkaisu?” Vastaajista 46 % vastasi kyllä, 43 % ehkä ja 10 % ei. Kysymykseen ”Olisiko asiakaspalvelua hyvä kehittää yhteistyössä asiakkaiden kanssa?” vastasi kyllä 90 % ja ehkä 10 % vastaajista.

Webinaarissa keskustelivat  johtaja Kimmo Rintamäki, Nivos Vesi ja Lämpö Oy, asiakkuusjohtaja Jussi Selenius, Lappeenrannan Energia Oy sekä toimitusjohtaja Irma Hyry, Vaasan Vesi. Haastattelijana toimi kehittämispäällikkö Saijariina Toivikko, Vesilaitosyhdistys. 

Keskustelun teemoihin liittyviä VVY:n julkaisuja:

Vesihuoltolaitoksen digitaaliset asiakaspalveluratkaisut – Hyvä tapa toimia

Vesihuoltolaitosten digistrategia – portaat digitalisaationhyödyntämiseen

Hyvän vesihuollon kriteerit

 

 

Avainsanat:

Lisää aiheesta

talousvesi

Vesilaitostekniikka ja hygienia -opas: päivitetty versio julkaistu

7.11.2025
Vesilaitosyhdistyksen Vesilaitostekniikka ja hygienia -oppaasta on julkaistu päivitetty versio (6. painos, Helsinki 2025). Opas on päivitetty vastaamaan uuden juomavesidirektiivin myötä kansallisessa lainsäädännössä voimaan tulleita vaatimuksia.
viestintä

Vesilaitosyhdistykselle kaksi palkintoa Finnish Comms Awards 2025 -kilpailussa: Vuoden viestintätyö ja paras vaikuttajaviestintä

7.11.2025
Suomen Vesilaitosyhdistys ry:n ja Viestintätoimisto Brunnenin yhteistyössä toteuttama vaikuttajaviestinnän kokonaisuus "Putkirikoista päätöksentekoon – vaikuttajaviestintä teki maan alla kyteneestä vesikriisistä näkyvän" palkittiin Vuoden viestintätyönä sekä voitti sarjan Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä arvostetussa Finnish Comms Awards 2025 -kilpailussa.
lainsäädäntö vesihuolto laajasti

Maa- ja metsätalousvaliokunta kannattaa vesihuoltolain muuttamista

6.11.2025
Maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö vesihuoltolain muuttamisesta (HE 40/2025 vp) on valmistunut, kerrotaan eduskunnan tiedotteessa. Esitys on osa kansallista vesihuoltouudistusta, ja liittyy lisäksi Vesi on meidän -kansalaisaloitteeseen, jonka hyväksymistä valiokunta kannatti (MmVM 11/2021 vp). Kansalaisaloite hyväksyttiin eduskunnassa yksimielisesti syksyllä 2021.
viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 5.11.

6.11.2025
Uutiskirjeessä Nurmijärven Veden johtaja Kimmo Rintamäki kertoo, miksi hän halusi lähteä mukaan Vesilaitosyhdistyksen Hallinto- ja talousryhmään sekä mitkä kysymykset hän kokee tärkeiksi. Lisäksi muistutamme, että vuoden 2026 alusta alkaen uudet talousveden laatuvaatimukset on huomioitava valvontatutkimusohjelmissa. Kerromme myös vuoden 2025 alussa voimaan astuneen yhdyskuntajätevesidirektiivin kansallisesta lainsäädäntötyöstä. Jäsenten kuulumisissa voit katsoa kuvia Juvan kunnan jätevedenpuhdistamon vihkijäisistä.
jätevesi lainsäädäntö

Yhdyskuntajätevesidirektiivin velvoitteet tulevat, olemmeko valmiita?

4.11.2025
Direktiivi astui voimaan vuoden 2025 alussa, minkä seurauksena kansallista lainsäädäntöä uudistetaan vastaamaan uusia vaatimuksia. Työ on edelleen käynnissä, ja eduskuntavaalit vaikuttavat aikatauluun siten, että muutosesityksen tulee olla valmis jo syksyllä 2026. Direktiivin mukainen takaraja kansallisten lakimuutosten toteuttamiselle on 31.7.2027. Vesilaitosyhdistys on nimettynä hankkeen seurantaryhmään.

Tämän jälkeen puhdistamoiden lupia tullaan laajasti tarkistamaan, ja vaatimusten muutokset, erityisesti mikroepäpuhtauksien ja kokonaistypen poiston osalta, voivat olla merkittäviä myös pienemmille puhdistamoille.
jätevesi

Ympäristöministeriö tiedottaa: Jätevedenpuhdistamoiden kuormituksen vähentämiseksi Saaristomeren alueella löytyi uusia keinoja

3.11.2025
Ympäristöministeriö on selvittänyt keinoja, joilla Saaristomeren valuma-alueella ja saaristossa sijaitsevien pienien jätevesipuhdistamojen toimintaa voisi kehittää. Tarkastellut jätevedenpuhdistamot pääsääntöisesti täyttävät vaatimukset tai ylittävät ne. Jätevedenpuhdistamoiden toimintaa voisi kuitenkin parantaa hallitsemalla puhdistamoille tulevien vuotovesien määrää ja parantamalla puhdistamoiden toimintavarmuutta.