Vesihuoltolaitosten hankintojen vastuullisuustavoitteet
Verkkokaupan etusivu Ostoskori Kirjaudu
Ohjeistus vesihuoltolaitoksille hankintojen vastuullisuuden edistämiseksi
Ohjeistus sisältää konkreettisia vastuullisuuskriteereitä, joissa huomioidaan alan erityispiirteet ja erilaiset hankintatyypit. Alalla ei ole aiemmin ollut yhteisiä, vastuullisuuden huomioon ottavia hankintakriteereitä. Hankintapäätöksillä on kuitenkin merkittävä rooli kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Ohjeistus perustuu AFRYn tekemään selvitykseen, jossa arvioidaan vesihuoltolaitoksissa jo käytössä olevia hankintakriteereitä ja tarkastellaan erilaisia vastuullisuuden viitekehyksiä. Ohjeistuksella myös edistetään Vesilaitosyhdistyksen strategian yhtä päätavoitetta, jonka mukaan vesihuoltoalan tulee olla bio- ja kiertotalouden sekä kestävän kehityksen edelläkävijä.
Hankintojen vastuullisuuskriteerit ja tavoitteet
Vastuullisten hankintojen tavoitteena tulisi olla vesihuollon kokonaisvastuullisuuden vahvistaminen. Tämä edellyttää hankintaprosessien ohjaamista kohti laadukkaita, pitkäikäisiä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja, jotka tukevat toimintavarmuutta ja resurssien tehokasta käyttöä.
Ohjeistuksessa jaotellaan hankintojen vastuullisuuskriteerit erikseen urakointi- ja rakentamis-, palvelu-, materiaali- ja laitehankinnoille kriteerien hyödyntämisen helpottamiseksi. Urakointihankinnoissa yksi kriteeri voi olla esimerkiksi se, että tietty prosentti urakassa käytettävistä rakennusmateriaaleista on oltava kiertotalousmateriaaleja. Palveluhankinnoissa kriteeri voi olla esimerkiksi hankkeen elinkaarikustannusten laskeminen suunnittelussa.
Ohjeistuksessa esiteltäville hankintojen vastuullisuuskriteereille on tunnistettu ja esitetty vastuullisuustavoite, jota kriteerin soveltaminen tukee. Tavoitteet kattavat sosiaalisen vastuun, ympäristövastuun ja taloudellisen vastuun ulottuvuudet, ja ne ovat usein toisiinsa kytkeytyneitä. Esimerkiksi kierrätysmateriaaleja koskeva kriteeri liittyy ympäristövastuullisuuteen ja kiertotalouden tavoitteisiin. Elinkaarikustannusten laskeminen taas on yhteydessä taloudelliseen vastuuseen ja toimintavarmuuteen.
Hankintojen vastuullisuustavoitteiden toteutumista on seurattava sekä toimituksen yhteydessä että sopimuskauden aikana. Ohjeistus sisältääkin esimerkkejä mittareista, joilla hankintojen vastuullisuustavoitteiden toteutumista voidaan seurata.
Tiivistelmä:
Raportti käsittelee vesihuoltolaitosten hankintojen vastuullisuustavoitteita ja käytössä olevia kriteereitä. Sen tavoitteena on kuvata nykytilaa, tarjota tietoa hyvistä käytännöistä ja tunnistaa kehittämiskohteita, jotka voivat tukea entistä vaikuttavampaa vastuullisuustyötä. Raportissa tarkastellaan vastuullisuustavoitteita, mm. ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden kannalta.
Raportti perustuu kattavaan analyysiin, jossa tarkasteltiin erilaisia vastuullisuuden viitekehyksiä ja useiden vesihuoltolaitosten ja kaupunkien julkisesti saatavilla olevia hankintaohjeita ja -periaatteita. Työ tuo esiin monimuotoisuuden hankintojen vastuullisuusnäkökulmien käytössä ja tarjoaa pohjaa tulevalle kehitystyölle.
Raportissa esitellään konkreettisia vastuullisuuskriteereitä, joiden avulla vesihuoltolaitokset voivat tehdä taloudellisesti järkeviä ja ympäristövaikutuksiltaan vähäisiä hankintoja. Raportti tarjoaa hyödyllistä tietoa ja työkaluja vesihuoltolaitosten vastuullisten hankintojen tueksi ja edistää kestävää kehitystä alalla.
Hanketta rahoittivat ja ohjasivat Vesihuoltolaitoksen kehittämisrahaston lisäksi Iisalmen vesi -liikelaitos, Kokkolan Vesi, Kuopion Vesi Oy, Kymen vesi Oy, Raision Vesi Oy ja Turun Vesihuolto Oy.