Vesilaitosyhdistys palkitsi viisi ansioitunutta vesihuoltoalan vaikuttajaa numeroiduilla kultaisilla ansiomerkeillä
20.5.2026
Julkaisuvapaa 20.5. klo 12
Vesilaitosyhdistyksen kultainen numeroitu ansiomerkki on arvostettu tunnustus vesihuoltoalan pitkäjänteisestä ja ansiokkaasta kehittämisestä. Huomionosoitus, joka myönnetään poikkeuksellisen merkittävästä työstä vesihuoltoalan kehittämiseksi. Ansiomerkkejä on jaettu vuodesta 1981 lähtien, ja vuosittain palkitaan 2–5 henkilöä.
Ansiomerkit luovutettiin Vesihuolto 2026 -päivien yhteydessä Lahdessa 20.–21.5.2026.
Vuonna 2026 ansiomerkit myönnettiin seuraaville henkilöille:
Kultainen ansiomerkki nro 164
Tommi Fred, toimitusjohtaja, HSY
Tommi Fred on tehnyt yli 30 vuoden mittaisen uran vesihuoltoalalla edeten teknisistä asiantuntijatehtävistä alan keskeisiin johtotehtäviin. Hänen työnsä on vaikuttanut merkittävästi erityisesti jätevedenpuhdistuksen kehittämiseen sekä vesihuollon strategiseen johtamiseen. Fred on ollut keskeisessä roolissa alan strategisten linjausten ja pitkäjänteisen kehittämisen edistäjänä.
Fred on toiminut Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) toimitusjohtajana vuodesta 2021 lähtien, ja hän on ollut aktiivinen ja arvostettu vaikuttaja myös vesihuoltoalan yhteisissä, strategisesti merkittävissä tehtävissä. Hän on työskennellyt uransa aikana muun muassa Helsingin Vedessä sekä HSY:ssä useissa keskeisissä tehtävissä, kuten käyttökemistinä, prosessipäällikkönä, osastonjohtajana, jätevedenpuhdistuksen osastojohtajana sekä vesihuollon toimialajohtajana.
Kultainen ansiomerkki nro 165
Juha Hiltula, johtaja, Oulun Vesi
Juha Hiltula on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran vesihuoltoalalla edeten suunnittelutehtävistä vaativiin johtotehtäviin eri puolilla Suomea. Hän on toiminut keskeisissä rooleissa vesihuollon kehittämisessä sekä edistänyt alan toimintaa laaja-alaisesti.
Hän on työskennellyt vesihuollon suunnittelutehtävissä muun muassa Viatek-yhtiöissä ja Kotkan Vedessä sekä toiminut toimitusjohtajana Haminan Vedessä ja Kemin Vesi Oy:ssä sekä vesihuoltojohtajana Kemin Energia ja Vesi Oy:ssä ennen siirtymistään Oulun Veden johtajaksi.
Hiltula on osallistunut aktiivisesti myös valtakunnalliseen vaikuttamistyöhön muun muassa toimimalla Vesilaitosyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana vuosina 2021–2025.
Kultainen ansiomerkki nro 166
Juha Kotiranta, toimitusjohtaja, Kurikan Vesihuolto Oy
Juha Kotiranta on tehnyt pitkäjänteisen ja ansiokkaan uran vesihuoltoalalla edeten käytännön työtehtävistä johtotehtäviin. Hänen työnsä on vahvistanut erityisesti alueellisen vesihuollon kehittämistä sekä käytännön toimintamallien uudistamista.
Hän on työskennellyt pitkään Kurikan vesihuollon parissa eri tehtävissä puhdistamonhoitajasta käyttömestariksi ja vesihuoltopäälliköksi, ja vuodesta 2013 lähtien hän on toiminut Kurikan Vesihuolto Oy:n toimitusjohtajana.
Kotiranta on osallistunut aktiivisesti myös alan yhteisiin hankkeisiin ja kehittämistyöhön sekä toiminut Vesilaitosyhdistyksen hallituksessa edistäen vesihuoltoalan yhteisiä tavoitteita.
Kultainen ansiomerkki nro 167
Jarmo Antikainen, projektijohtaja, FCG Rakennettu Ympäristö Oy
Jarmo Antikainen on ollut keskeinen vaikuttaja vesihuoltoalan automaation, digitalisaation ja kyberturvallisuuden kehittämisessä. Hän on osallistunut lukuisiin merkittäviin vesihuoltohankkeisiin sekä Suomessa että kansainvälisesti ja edistänyt alan teknologisen osaamisen kehittymistä pitkäjänteisesti useiden vuosikymmenten ajan.
Hän on työskennellyt automaation ja vesihuollon järjestelmien parissa muun muassa Ekono Oy:ssä, Rakennus-Ekono Oy:ssä ja Suunnittelukeskus Oy:ssä sekä pitkään FCG Finnish Consulting Groupissa ja FCG Rakennettu Ympäristö Oy:ssä eri asiantuntija- ja projektijohtotehtävissä.
Kultainen ansiomerkki nro 168
Anna Mikola, professori, Aalto-yliopisto
Anna Mikola on arvostettu tutkija ja opettaja, jonka työ yhdistää ansiokkaalla tavalla tieteellisen tutkimuksen ja vesihuollon käytännön kehittämisen. Hän on osallistunut lukuisiin vaikuttaviin tutkimus- ja kehityshankkeisiin sekä kouluttanut merkittävän joukon vesihuoltoalan asiantuntijoita.
Hän on työskennellyt uransa aikana muun muassa prosessi-insinöörinä Nopon Oy:ssä sekä projektipäällikkönä konsulttitoiminnassa ennen siirtymistään Aalto-yliopistoon, jossa hän on edennyt tutkijatohtorista professoriksi.
Vesilaitosyhdistys onnittelee lämpimästi kaikkia ansiomerkkien saajia.
Lisätiedot Vesilaitosyhdistys
Riku Vahala, toimitusjohtaja, riku.vahala@vvy.fi, puh. 050 588 4237
Mika Rontu, apulaisjohtaja, mika.rontu@vvy.fi, puh. 050 309 8470
(Tapahtuman ajan 20.–21.5. meidät tavoittaa parhaiten sähköpostitse.)
Vesilaitosyhdistys on vesihuoltoalan yhteisjärjestö, jonka tehtävänä on edistää vesihuoltolaitosten toimintaedellytyksiä ja varmistaa, että suomalainen vesihuolto turvaa asukkaiden terveyden, puhtaan ympäristön ja elinkeinotoiminnan perusedellytykset myös tulevaisuudessa.

Vesilaitosyhdistyksen numeroidun kultaisen ansiomerkin numero 164 sai toimitusjohtaja Tommi Fred Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymästä. Tommi on tehnyt pitkän ja vaikuttavan uran suomalaisen vesihuollon parissa – uran, joka ulottuu yli kolmen vuosikymmenen ajalle ja kattaa alan koko kehityskaaren käytännön jäteveden puhdistuksesta strategiseen johtamiseen.

Vesilaitosyhdistyksen numeroidun kultaisen ansiomerkin numero 165 sai johtaja Juha Hiltula, Oulun Vedestä. Juha on tehnyt pitkän ja vaikuttavan uran suomalaisen vesihuollon parissa – uran, joka on kulkenut suunnittelutyöstä vaativiin johtotehtäviin ja valtakunnalliseen vaikuttamiseen asti.

Vesilaitosyhdistyksen numeroidun kultaisen ansiomerkin numero 166 sai toimitusjohtaja Juha Kotiranta, Kurikan Vesihuolto Oy:stä. Juha on tehnyt pitkän, määrätietoisen ja vaikuttavan uran vesihuollon parissa – uran, joka kuvastaa vahvaa käytännön osaamista, sitoutumista ja pitkäjänteistä kehittämistyötä.

Vesilaitosyhdistyksen numeroidun kultaisen ansiomerkin numero 167 sai projektijohtaja Jarmo Antikainen FCG Rakennettu Ympäristö Oy:stä. Jarmo on tehnyt poikkeuksellisen pitkän ja vaikuttavan uran vesihuollon automaation ja tietojärjestelmien kehittämisen parissa.

Vesilaitosyhdistyksen numeroidun kultaisen ansiomerkin numero 168 sai professori Anna Mikola, Aalto-yliopistosta. Anna Mikola on ansioitunut tutkija ja opettaja, jonka työ on merkittävästi vahvistanut suomalaisen vesihuollon kehittämistä ja vesilaitosten toimintaa. Ansiomerkki luovutetaan myöhemmin, sillä Anna Mikola oli estynyt osallistumasta tilaisuuteen.

Juha Kotiranta, toimitusjohtaja, Kurikan Vesihuolto Oy esitti kiitospuheen kaikkien palkittujen puolesta.

Kuvassa vasemmalta Juha Kotiranta, Jarmo Antikainen, Juha Hiltula ja Tommi Fred.
Kuvat: Sebastian Ratu.