Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Vesihuoltolaitoksille täysin uudistettu opas tueksi häiriötilanneviestinnän suunnitteluun

Häiriöt vesihuollossa heijastuvat nopeasti asiakkaiden arkeen ja yhteiskunnan toimintaan. Hyvällä ja kattavalla viestinnällä voidaan vähentää olennaisesti häiriöistä aiheutuvia haittoja. Uusitussa vesihuoltolaitosten tarpeisiin räätälöidyssä häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeessa on tietoa ja malleja häiriötilanneviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen.

21.5.2019

Vesihuoltopoolin Vesihuoltolaitoksen kriisiviestintäohje julkaistiin alun perin Nokian vesikriisin jälkimainingeissa vuonna 2008. Vaikka häiriötilanneviestinnän periaatteet eivät ole reilussa kymmenessä vuodessa muuttuneet, niin vaatimukset viestinnän nopeudelle ovat kasvaneet radikaalisti ja käytettävät viestintäkanavat ovat monipuolistuneet. Uusittu ohje antaa vesihuoltolaitoksille ajantasaista tukea haastavan häiriötilanneviestinnän suunnitteluun. 

Tapahtuneet vesihuollon häiriöt ovat osoittaneet, että onnistunut häiriötilanneviestintä edellyttää ennalta suunniteltuja toimintatapoja ja vastuita sekä riittäviä ja nopeasti käyttöön otettavia resursseja myös viestintään. Selkeä ja käytännönläheinen ohje toimii pohjana erikokoisten vesihuoltolaitoksen omalle häiriötilanneviestinnän suunnittelulle. Uusittu ohje sisältää vesihuoltolaitosten häiriötilanneviestinnän yleiset toimintaohjeet ja ottaa huomioon tänä päivänä käytettävät viestintäkanavat. Ohjeen tärkein sisältö on koottu tietolaatikoihin ja nostoihin, mikä parantaa helppolukuisuutta. Mallipohjissa on pyritty antamaan esimerkit erilaisissa tilanteissa tarvittavista tiedotteista ja twitter-viesteistä.  

Huoltovarmuusorganisaatiossa toimiva vesihuoltopooli tukee vesihuoltoalan varautumista häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Vesihuoltopoolin toimisto on Vesilaitosyhdistyksessä ja poolin muina sopijapuolina ovat Huoltovarmuuskeskus ja Suomen Kuntaliitto.

Uusitun häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeen kirjoittamisesta vastasi Maija Hakala viestintätoimisto Ahjosta. 

Vesihuoltolaitoksen häiriötilanne- ja kriisiviestintäohje on ladattavissa suomeksi ja ruotsiksi Vesilaitosyhdistyksen verkkosivuilla www.vvy.fi/vesilaitosyhdistys/vesihuoltopooli/hairiotilanneviestintaohje/ 

Lisätietoja:

Vesihuoltopoolin valmiuspäällikkö, vesiasiain päällikkö Riina Liikanen, Vesilaitosyhdistys, riina.liikanen@vvy.fi

Johtava konsultti Maija Hakala, Viestintätoimisto Ahjo Communications Oy, maija.hakala@ahjocomms.fi

Avainsanat:

Lisää aiheesta

varautuminen

Kotivara alkaa vedestä – Silti ämpärikansalta puuttuu puhdas ämpäri ja pullovesi

7.2.2025
SPEKin tutkimuksen mukaan lähes puolelta suomalaisista puuttuu puhdas kannellinen ämpäri tai kanisteri. Kahdelta kolmasosalta puuttuu pullovesi. Myös varautumiskouluttajille esitetyt kysymykset kertovat siitä, että suomalaiset eivät tiedä varautumisesta vesikatkoon riittävästi. 72 tuntia -ohjeiden mukaan jokaisella tulisi olla ämpäri tai kanisteri vedenhakemiseen sekä kaupan pullovettä häiriötilanteita varten. Valtakunnallista Varautumispäivää vietetään perjantaina 7.2.
vesihuolto laajasti viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 5.2.

6.2.2025
Mistä tietoa Suomen vesihuollon tilaan liittyen, kertoo blogissa erikoissuunnittelija Johanna Herttuainen Suomen ympäristökeskuksesta. Muistutamme myös, että Veeti ja Venla järjestelmiin tiedot tulee syöttää 30.4.2025 mennessä. Katso seitsemän viimevuonna ilmestynyttä julkaisuamme. Parhaimmillaan niistä on apua, kun tiedontarve tulee vastaan arjessa. Esittelyssä myös Nivos Oy:n verkostoinsinööri Jonna Vuorion opinnäytetyön, jossa hän hyödynsi etäluettavien vesimittareiden tuottamaa kulutusdataa. Lisäksi kerromme, että Suomen ympäristökeskus on julkaissut Vesi.fi-palvelussa kotitalouksille suunnatun hauskan videon vesihuollosta.

Talousvesiasiantuntija Vesihuoltoalan näköalapaikalle

5.2.2025
Haluatko vaikuttaa siihen, että Suomessa nautitaan puhtaasta ja turvallisesta juomavedestä nyt ja tulevaisuudessa? Oletko asiantuntija talousveden laadun, käsittelyn ja johtamisen kysymyksissä? Jos vastasit kyllä, tämä tehtävä voi olla juuri sinulle!
varautuminen

Varautumispäivä on perjantaina 7.2.2025

4.2.2025
Päivän teema vuonna 2025 on ”Kotivara alkaa vedestä”. Vesilaitosyhdistys on tällä kertaa yhteistyökumppanina SPEKin vuosittain järjestämässä varautumispäivässä. Mikäli laitoksellanne on käytössä häiriötekstiviestipalvelu siihen ilmoittautuneille vedenkäyttäjille, voi varautumispäivänä myös kannustaa asiakkaita liittymään palveluun.
vesihuolto laajasti vesihuoltopäivä

Tule mukaan Vesihuolto 2025 -päiville toukokuussa Tampereelle

4.2.2025
Vesihuolto 2025 -päivät kokoaa alan asiantuntijat Tampereen 14.-15.5.Messukeskukseen. Luvassa on huippuluokan ohjelma: 90 asiantuntijaesitystä kolmessa rinnakkaisessa salissa, Hankintojen kehittäminen -paneelikeskustelu sekä Infranuorten seminaari opiskelijoille. Samalla pääset tutustumaan Yhdyskuntatekniikka-näyttelyyn. Helmikuun alkuun mennessä vesihuoltopäiville on ilmoittautunut jo lähes 250 osallistujaa.
verkosto ja pumppaamot

Digitaalinen kaivokortti -hankkeen kysely

3.2.2025
Hankkeen tekijät kartoittavat infra-alan toimijoiden tarpeita liittyen kaivokortissa esitettävään tietoon sekä heidän valmiuttaan hyödyntää erilaisia tiedonsiirtoformaatteja. Vastauksia toivottaan 17.2.2025 mennessä. Vesihuoltolaitosten kehittämisrahasto on yksi projektin rahoittajista.