Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Uuden juomavesidirektiivin toimeenpanemiseksi annetut kansalliset laki- ja asetusmuutokset tulivat voimaan 12.1.2023.

Muutokset tarkentavat talousveden laadun riskienhallintaa ja tiedottamista veden käyttäjille.

16.1.2023

Kansalliseen lainsäädäntöön tulleet muutokset koskevat seuraavia asioita:

  • Vaatimukset talousveden tuotantoketjun riskienhallinnasta tarkentuvat. Tämä koskee vesilaitosten osalta erityisesti raakavesialueen riskienhallintaa. Talousveden riskienhallinta ulottuu myös ensisijaisten kiinteistöjen vesijärjestelmiin, missä vastuu on kiinteistönomistajilla.
  • Juomaveden laatuvaatimukset on päivitetty ajantasaisen tiedon mukaisiksi. Uusia laatuvaatimusmuuttujia ovat Bisfenoli A, haloetikkahapot, kloraatti, kloriitti mikrokystiini-LR ja PFAS-yhdisteet. Lisäksi torjunta-aineiden osalta otetaan jatkossa huomioon myös merkitykselliset ja merkityksettömät hajoamistuotteet.  
  • Vesilaitosten omavalvontaan tulee riskienhallintaan perustuvien muuttujien lisäksi joitakin lainsäädännössä määriteltyjä muuttujia. Raakavesien seurannan vaatimukset tarkentuvat.
  • Vesihuollon läpinäkyvyyttä ja vedenkäyttäjien tietoa talousveden laadusta pyritään lisäämään aiempaa tarkemmilla tiedottamisen vaatimuksilla. Jatkossa myös ajantasaiset talousveden laatutiedot löytyvät vesi.fi –verkkosivulta vesihuoltolaitosten tunnuslukujen lisäksi. Veden käyttäjille täytyy toimittaa kerran vuodessa tieto talousveden kulutuksesta ja hinnasta sekä linkki veden laatutietoihin..
  • Lisäksi markkinavalvontalain soveltamisalaan sisällytettiin terveydensuojelulain mukaiset tuotteet. Tätä laajennusta tarvitaan, kun juomaveden kanssa kosketuksissa oleville rakennusmateriaaleille on määritelty terveysperusteiset laatuvaatimukset vuoden 2025 alkuun mennessä.

Suurin osa lainsäädännön muutoksista astuu voimaan ilman siirtymäaikaa. Talousveden viranomaisvalvonnan pitää kattaa uudet laatuvaatimukset viimeistään 12.1.2026. Lainsäädännön soveltamisohjeet päivittyvät myöhemmin.   

Juomavesidirektiivin toimeenpanemiseksi muuttuneet terveydensuojelulain ja vesihuoltolain säädökset löytyvät seuraavien linkkien takaa

Terveydensuojelulaki (763/1994) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940763?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydensuojelulaki

  • muutoksia lukuun 5

Terveydensuojeluasetus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941280#L3

  • Asetukseen on siirretty talousvesiasetuksesta talousvettä toimittavan laitoksen hyväksymistä, vedenjakelualuetta koskevaa ilmoitusta ja talousveden laadulle haettavaa poikkeusta koskevat säännökset.  Poikkeusta koskevia säännöksiä on tarkennettu juomavesidirektiivin edellyttävällä tavalla. Varsinaisia muutoksia nykyiseen lainsäädäntöön verrattuna ovat komissiolle raportoitavat tietokokonaisuudet, jotka koskevat lähinnä viranomaisia.

Talousvesiasetus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151352

  • Asetus muuttuu merkittävästi nykyisestä. Asetusta on pyritty selkeyttämään siirtämällä asioita on eri kohtiin asetuksen sisällä, terveydensuojelulakiin sekä riskienhallinta-asetukseen ja terveydensuojeluasetukseen. Muutokset laitosten velvoitteisiin ovat lähinnä päivitetyt talousveden laatuvaatimukset ja -tavoitteet (5 uutta kemiallista laatuvaatimusta). Lisäksi asetuksen soveltamisalaan lisätään uutena asiana rakennusten vesilaitteiden riskienhallinta, joka ei aiheuta toimenpiteitä vesilaitoksille, vaan kohdistuvat kiinteistöjen omistajiin (ensisijaiset tilat).

Valtioneuvoston asetus talousveden tuotantoketjun riskienhallinnasta ja omavalvonnasta 

  • Uusi asetus, mutta vaatimukset vastaavat pääosin nykyistä WSP-työkalulla tehtävää riskinarviointia ja riskienhallintaa. Joitakin direktiivin edellyttämiä tarkennuksia on tehty. Omavalvonta ja omavalvontasuunnitelma on sisällytetty osaksi riskienhallintasuunnitelmaa. Omavalvonnan vaatimuksia on täsmennetty raakaveden tarkkailun ja suodatusprosessien omavalvonnan osalta.  

Vesihuoltolaki (119/2001) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010119

  • 15 § Selvilläolo- ja tarkkailuvelvollisuus
    • lisäykset 2-4 momenteissa
  • 16 § (29.12.2022/1259) Tiedottamisvelvollisuus
    • lisäykset 3-5 momenteissa

Asetus vesihuollon tietojärjestelmistä ja tiedottamisesta

  • Uusi vesihuoltolain nojalla annettava asetus, jossa nimen mukaisesti säädetään vesihuollon tietojärjestelmään (Veeti) toimitettavista tiedoista sekä tarkennetaan uutta vesihuoltolain mukaista tiedottamisvelvollisuutta.

Linkki sosiaali- ja terveysministeriön uutiseen.

Avainsanat:

Lisää aiheesta

talousvesi

Vesilaitostekniikka ja hygienia -opas: päivitetty versio julkaistu

7.11.2025
Vesilaitosyhdistyksen Vesilaitostekniikka ja hygienia -oppaasta on julkaistu päivitetty versio (6. painos, Helsinki 2025). Opas on päivitetty vastaamaan uuden juomavesidirektiivin myötä kansallisessa lainsäädännössä voimaan tulleita vaatimuksia.
viestintä

Vesilaitosyhdistykselle kaksi palkintoa Finnish Comms Awards 2025 -kilpailussa: Vuoden viestintätyö ja paras vaikuttajaviestintä

7.11.2025
Suomen Vesilaitosyhdistys ry:n ja Viestintätoimisto Brunnenin yhteistyössä toteuttama vaikuttajaviestinnän kokonaisuus "Putkirikoista päätöksentekoon – vaikuttajaviestintä teki maan alla kyteneestä vesikriisistä näkyvän" palkittiin Vuoden viestintätyönä sekä voitti sarjan Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä arvostetussa Finnish Comms Awards 2025 -kilpailussa.
lainsäädäntö vesihuolto laajasti

Maa- ja metsätalousvaliokunta kannattaa vesihuoltolain muuttamista

6.11.2025
Maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö vesihuoltolain muuttamisesta (HE 40/2025 vp) on valmistunut, kerrotaan eduskunnan tiedotteessa. Esitys on osa kansallista vesihuoltouudistusta, ja liittyy lisäksi Vesi on meidän -kansalaisaloitteeseen, jonka hyväksymistä valiokunta kannatti (MmVM 11/2021 vp). Kansalaisaloite hyväksyttiin eduskunnassa yksimielisesti syksyllä 2021.
viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 5.11.

6.11.2025
Uutiskirjeessä Nurmijärven Veden johtaja Kimmo Rintamäki kertoo, miksi hän halusi lähteä mukaan Vesilaitosyhdistyksen Hallinto- ja talousryhmään sekä mitkä kysymykset hän kokee tärkeiksi. Lisäksi muistutamme, että vuoden 2026 alusta alkaen uudet talousveden laatuvaatimukset on huomioitava valvontatutkimusohjelmissa. Kerromme myös vuoden 2025 alussa voimaan astuneen yhdyskuntajätevesidirektiivin kansallisesta lainsäädäntötyöstä. Jäsenten kuulumisissa voit katsoa kuvia Juvan kunnan jätevedenpuhdistamon vihkijäisistä.
jätevesi lainsäädäntö

Yhdyskuntajätevesidirektiivin velvoitteet tulevat, olemmeko valmiita?

4.11.2025
Direktiivi astui voimaan vuoden 2025 alussa, minkä seurauksena kansallista lainsäädäntöä uudistetaan vastaamaan uusia vaatimuksia. Työ on edelleen käynnissä, ja eduskuntavaalit vaikuttavat aikatauluun siten, että muutosesityksen tulee olla valmis jo syksyllä 2026. Direktiivin mukainen takaraja kansallisten lakimuutosten toteuttamiselle on 31.7.2027. Vesilaitosyhdistys on nimettynä hankkeen seurantaryhmään.

Tämän jälkeen puhdistamoiden lupia tullaan laajasti tarkistamaan, ja vaatimusten muutokset, erityisesti mikroepäpuhtauksien ja kokonaistypen poiston osalta, voivat olla merkittäviä myös pienemmille puhdistamoille.
jätevesi

Ympäristöministeriö tiedottaa: Jätevedenpuhdistamoiden kuormituksen vähentämiseksi Saaristomeren alueella löytyi uusia keinoja

3.11.2025
Ympäristöministeriö on selvittänyt keinoja, joilla Saaristomeren valuma-alueella ja saaristossa sijaitsevien pienien jätevesipuhdistamojen toimintaa voisi kehittää. Tarkastellut jätevedenpuhdistamot pääsääntöisesti täyttävät vaatimukset tai ylittävät ne. Jätevedenpuhdistamoiden toimintaa voisi kuitenkin parantaa hallitsemalla puhdistamoille tulevien vuotovesien määrää ja parantamalla puhdistamoiden toimintavarmuutta.