Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Sisäilman radon vesilaitoksilla 2022

Vuoden 2018 lopussa voimaan tullut säteilylainsäädäntö edellyttää pohjavesilaitosten työntekijöiden säteilysuojelun tehostamista. Säteilylain (859/2018) 155 §:n mukaan työnantajan on selvitettävä työtilan ja muun työskentelypaikan radonpitoisuus, jos työpaikalla käsitellään pohjavettä, joka pääsee kosketuksiin sisäilman kanssa. STUK on selvittänyt säädöksen voimaantulon jälkeen mittausten tekemistä ja havaittuja radonpitoisuuksia vesilaitosten sisäilmassa.

23.3.2023

Pohjavedessä esiintyvä radon vapautuu osittain sisäilmaan, kun se on kontaktissa ilman kanssa. Veden ilmastuskäsittelyssä radon vapautuu ympäröivään ilmaan tehokkaasti.

Vuonna 2020 julkaistussa työpaikan sisäilman radonselvityksessä ilmeni, että vain 12–25 %:ssa pohja- ja tekopohjavesilaitoksista radonmittaukset oli tehty. Kuitenkin vedenkäsittelylaitoksilla mitatut pitoisuudet ovat olleet hyvin korkeita, joten STUK on päättänyt kohdentaa työpaikkojen radonvalvontaa valmentavasti ja tehostetusti pohjavesilaitoksiin.

Tähän mennessä on selvitetty riskiperusteisesti ne vesilaitoskohteet, joissa työntekijät altistuvat eniten ilman radonille. Työaika korkeassa radonpitoisuudessa on yleensä kuitenkin lyhyt ja radonaltistuminen viitearvoa pienempi. Muita altistumista rajoittavia toimia, joita on käytössä ovat mm. hengityssuojaimien käyttö ja ilmanvaihdon tehostaminen oleskeluaikana.

STUKin selvityksen mukaan vuoden 2022 lopussa radonmittauksia oli tehty vesilaitoksilla kaikkiaan 141 työantajan toimesta ja 659 työpaikalla yhteensä 1405 kappaletta, 1299 eri mittauspisteessä. Radonpitoisuus oli viitearvoa (300 Bq/m3) suurempi 39 %:ssa mittauksista. Mittaustuloksista 178:ssa (13 %) radonpitoisuus oli suuri, ≥ 1 500 Bq/m3. Lisäksi neljällätoista työpaikalla oli mitattu erittäin suuria (≥ 10 000 Bq/m3) radonpitoisuuksia ja suurin mitattu radonpitoisuus oli 31 600 Bq/m3. Nämä radonpitoisuudet ovat huomattavasti korkeampia, mitä yleensä tavataan muilla työpaikoilla.

Radonvalvonta oli vuoden 2022 lopussa kesken 7 %:ssa mitatuista vesilaitostyöpaikoista. Näillä työpaikoilla STUK on velvoittanut työnantajaa rajoittamaan radonaltistusta ja/tai tekemään lisäselvityksiä. Koska vesilaitoksilla korkeat ilman radonpitoisuudet ovat selkeästi yleisiä, STUK jatkaa tehostetusti vesilaitosten radonvalvontaa ja tiedottamista sisäilman radonista. Tarvittaessa pyydetään vesilaitosten työnantajilta lisäselvityksiä tai annetaan muistutuksia. Tavoitteena on, että kaikilla vesilaitoksilla on tehty sisäilman radonpitoisuuden selvitykset vuoden 2025 loppuun mennessä.

STUKin väliraportti "Sisäilman radon vesilaitoksilla 2022"  on heidän nettisivulla www.stuk.fi

Avainsanat:

Lisää aiheesta

vesihuolto laajasti viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 3.12.

3.12.2025
Uutiskirjeessä kerromme, että eduskunta hyväksyi marraskuussa vesihuoltolain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Esittelemme myös WHO:n julkaisun, joka sisältää Ukrainan kokemusten pohjalta laaditut tarkistuslistat varautumiseen. Haastattelussa ovat Heinolan kaupunkiympäristöjohtaja Keijo Houhala sekä toimitusjohtajamme Riku Vahala. Mukana lisäksi ammattiryhmätapahtumien ajankohdat vuodelle 2026. Vesihuoltolaitoksen viestintä on olennainen osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Kannustammekin laitoksia viestimään asiakkaille vesimittarien jäätymisvaarasta sekä siitä, ettei kinkun paistorasvaa saa kaataa viemäriin.
julkaisut varautuminen vesihuolto laajasti

WHO julkaisi Ukrainan oppien pohjalta vesihuollolle tarkistuslistat varautumiseen

2.12.2025
Maailman terveysjärjestön (WHO) ohjeistus on laadittu Ukrainan sodan oppien pohjalta ja ottaa huomioon sotilaallisen voimankäytön tilanteessa tarvittavat toimenpiteet. Ohje perustuu yleisiin häiriötilannetoiminnan periaatteisiin, joten se soveltuu myös muihin häiriötilanteisiin. Materiaalia voi kuitenkin olla tarpeen mukauttaa paikalliseen toimintaympäristöön ja vesihuoltojärjestelmään soveltuvaksi.
verkosto ja pumppaamot viestintä

Kinkkurasvan paikka ei ole viemärissä

2.12.2025
Joulun lähestyessä vesihuoltolaitos voi viestinnässään muistuttaa, että ruokien paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin eikä wc-pönttöön. Jähmettyessään rasva voi tukkia putkistot ja aiheuttaa laajoja ja kalliita vahinkoja. Katso miten Haminan Vesi, Porin Vesi, Kuopion Vesi ja Oulun Vesi viestivät aiheesta viestivät aiheesta viime joulun aikaan.

Vuoden 2026 ammattiryhmätapahtumat

1.12.2025
Laita kalenteriisi ensi vuoden ammattiryhmätapahtumien ajankohdat. Tarkemmat tiedot kustakin tapahtumasta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä varsinaista ajankohtaa. Kerro myös ideasi ja toiveesi tulevien tapahtumien sisältöihin liittyen.
vesihuolto laajasti

Seudullisuus turvaa vesihuoltopalvelut

28.11.2025
Heinolan kaupungin vesihuoltopalvelut ulkoistettiin tämän vuoden alussa Lahti Aqualle. Mallissa yhdistyvät henkilöstön monikäyttöisyys, liikkuvuus, päivystyksen turvaaminen sekä monialainen osaaminen.
viestintä jäsenten uutisia

Asiakasta hyödyttävä viesti: kerro vesimittarien jäätymisvaarasta ajoissa

26.11.2025
Kannustamme jäsenlaitoksia muistuttamaan asiakkaita vesimittarien jäätymisvaarasta – ennakoiva viestintä on tärkeä osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Talven pakkaset voivat aiheuttaa vesimittareiden jäätymistä ja pahimmillaan johtaa kalliisiin vesivahinkoihin. Oikea-aikainen muistutus auttaa asiakkaita toimimaan ajoissa ja ehkäisemään vahinkoja. Samalla vesihuoltolaitos osoittaa huolehtivansa asiakkaiden arjen sujuvuudesta ja vahvistaa positiivista palvelukokemusta.