Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Oulun Veden Jarmo Lahtinen palkittiin vedentuotannon ja jätevesien puhdistuksen aktiivisesta kehittämisestä

Vuoden 2023 Kemira-palkinto on myönnetty käyttöpäällikkö Jarmo Lahtiselle aktiivisesta talousveden tuotannon varmistamisesta ja jätevedenpuhdistuksen kehittämi-sestä Oulun Vedessä. Oulun Vedessä on otettu innovatiivisesti käyttöön uusia jäte-vedenkäsittelyprosesseja ensimmäisenä Suomessa ja kylmissä olosuhteissa.

10.5.2023

Tiedote

julkaisuvapaa 10.5.2023 klo 12

OULUN VEDEN JARMO LAHTINEN PALKITTIIN VEDENTUOTANNON JA JÄTEVESIEN PUHDISTUKSEN AKTIIVISESTA KEHITTÄMISESTÄ

Vuoden 2023 Kemira-palkinto on myönnetty käyttöpäällikkö Jarmo Lahtiselle aktiivisesta talousveden tuotannon varmistamisesta ja jätevedenpuhdistuksen kehittämisestä Oulun Vedessä. Oulun Vedessä on otettu innovatiivisesti käyttöön uusia jätevedenkäsittelyprosesseja ensimmäisenä Suomessa ja kylmissä olosuhteissa.

”Palkintoraati arvostaa Jarmo Lahtisen kehitysmyönteisyyttä uusien käsittelyprosessien käyttöönottamisessa. Taskilan puhdistamo oli ensimmäinen MBR‐tekniikkaa eli kalvobioreaktoria käyttävä iso jätevedenpuhdistamo Suomessa. Lisäksi Oulun Vedessä otettiin ensimmäisten joukossa Suomessa käyttöön puhdistetun jäteveden desinfiointi sekä Kemicond-menetelmä lietteen käsittelyyn. Oulun kantakaupungin vedentuotantoa varmistavan Hintan pintavesilaitoksen laajennushankkeen suunnittelu on parhaillaan käynnissä Jarmo Lahtisen johdolla. Lahtinen on ollut tiiviisti mukana myös edistämässä vedenhankinnan varmistamista Oulun pohjavesihankkeessa. Palkintoraati piti esimerkillisenä tiivistä tutkimusyhteistyötä Oulun yliopiston kanssa sekä halukkuutta jakaa tietoa kehittämishankkeista alan tilaisuuksissa.”, perustelee Kemira-palkinnon palkintoraadin jäsen Olli-Pekka Siltala Kemira Oyj:stä valintaa.

Jarmo Lahtinen on valmistunut Oulun yliopistosta prosessitekniikan diplomi-insinööriksi 1998. Hän on työskennellyt Oulun Veden palveluksessa vuodesta 2002 alkaen ensin käyttöinsinöörinä ja lokakuusta 2009 eteenpäin käyttöpäällikkönä vastaten Vedentuotanto ja jätevedenpuhdistus -yksikön toiminnoista.

Kemira-palkinnon on perustanut Kemira Oyj ja se luovutetaan vuosittain Vesilaitosyhdistyksen toimesta valtakunnallisten vesihuoltopäivien yhteydessä. Palkinto myönnetään merkittävästä veden puhdistuksen hyväksi tehdystä työstä ja sen toivotaan kehittävän vesihuoltolaitosten toimintaa.

Palkinnon luovuttavat Jarmo Lahtiselle Vesihuolto 2023 –päivillä 10.5.2023 palkintoraadin jäsenet SR Sales Manager & Country Manager Olli-Pekka Siltala Kemira Oyj:stä ja johtaja Kimmo Rintamäki Nivos Vesi ja Lämpö Oy:stä. Myönnettävän stipendin suuruus on 4 000 euroa.

Lisätietoja:

Alla kuvasarja Kemira-palkinnon luovutuksesta Vesihuolto 2023 -päivien avajaisissa.

Palkinnon luovuttivat Kimmo Rintamäki ja Olli-Pekka Siltala.

Jarmo Lahtinen esitti tilaisuudessa kiitossanat. Voit lukea ne tästä linkistä.

Jarmo Lahtinen keskellä, vasemmalla  Kimmo Rintamäki ja oikealla Olli-Pekka Siltala.

 

Kuvat Tero Takalo-Eskola, TeroteMedia.

Avainsanat:

Lisää aiheesta

vesihuolto laajasti viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 3.12.

3.12.2025
Uutiskirjeessä kerromme, että eduskunta hyväksyi marraskuussa vesihuoltolain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Esittelemme myös WHO:n julkaisun, joka sisältää Ukrainan kokemusten pohjalta laaditut tarkistuslistat varautumiseen. Haastattelussa ovat Heinolan kaupunkiympäristöjohtaja Keijo Houhala sekä toimitusjohtajamme Riku Vahala. Mukana lisäksi ammattiryhmätapahtumien ajankohdat vuodelle 2026. Vesihuoltolaitoksen viestintä on olennainen osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Kannustammekin laitoksia viestimään asiakkaille vesimittarien jäätymisvaarasta sekä siitä, ettei kinkun paistorasvaa saa kaataa viemäriin.
julkaisut varautuminen vesihuolto laajasti

WHO julkaisi Ukrainan oppien pohjalta vesihuollolle tarkistuslistat varautumiseen

2.12.2025
Maailman terveysjärjestön (WHO) ohjeistus on laadittu Ukrainan sodan oppien pohjalta ja ottaa huomioon sotilaallisen voimankäytön tilanteessa tarvittavat toimenpiteet. Ohje perustuu yleisiin häiriötilannetoiminnan periaatteisiin, joten se soveltuu myös muihin häiriötilanteisiin. Materiaalia voi kuitenkin olla tarpeen mukauttaa paikalliseen toimintaympäristöön ja vesihuoltojärjestelmään soveltuvaksi.
verkosto ja pumppaamot viestintä

Kinkkurasvan paikka ei ole viemärissä

2.12.2025
Joulun lähestyessä vesihuoltolaitos voi viestinnässään muistuttaa, että ruokien paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin eikä wc-pönttöön. Jähmettyessään rasva voi tukkia putkistot ja aiheuttaa laajoja ja kalliita vahinkoja. Katso miten Haminan Vesi, Porin Vesi, Kuopion Vesi ja Oulun Vesi viestivät aiheesta viestivät aiheesta viime joulun aikaan.

Vuoden 2026 ammattiryhmätapahtumat

1.12.2025
Laita kalenteriisi ensi vuoden ammattiryhmätapahtumien ajankohdat. Tarkemmat tiedot kustakin tapahtumasta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä varsinaista ajankohtaa. Kerro myös ideasi ja toiveesi tulevien tapahtumien sisältöihin liittyen.
vesihuolto laajasti

Seudullisuus turvaa vesihuoltopalvelut

28.11.2025
Heinolan kaupungin vesihuoltopalvelut ulkoistettiin tämän vuoden alussa Lahti Aqualle. Mallissa yhdistyvät henkilöstön monikäyttöisyys, liikkuvuus, päivystyksen turvaaminen sekä monialainen osaaminen.
viestintä jäsenten uutisia

Asiakasta hyödyttävä viesti: kerro vesimittarien jäätymisvaarasta ajoissa

26.11.2025
Kannustamme jäsenlaitoksia muistuttamaan asiakkaita vesimittarien jäätymisvaarasta – ennakoiva viestintä on tärkeä osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Talven pakkaset voivat aiheuttaa vesimittareiden jäätymistä ja pahimmillaan johtaa kalliisiin vesivahinkoihin. Oikea-aikainen muistutus auttaa asiakkaita toimimaan ajoissa ja ehkäisemään vahinkoja. Samalla vesihuoltolaitos osoittaa huolehtivansa asiakkaiden arjen sujuvuudesta ja vahvistaa positiivista palvelukokemusta.