Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Maailman toimivin vesihuolto 2030 – tavoitteista tekoihin

Kehittämispäällikkö Saijariina Toivikko kertoo blogikirjoituksessa syksyn asiantuntijakeskusteluista, joissa pohditaan strategian tavoitteita ja niiden toteutumisen edellytyksistä.

14.9.2021

Vesilaitosyhdistyksen (VVY) uusi strategia valmistui keväällä 2021. Strategia katsoo tulevaisuuden haasteita ja tavoitteita yhdistyksen ja vesihuoltolaitosten lisäksi laajemmin myös koko vesihuoltoalan näkökulmasta. Siksi strategian tavoitteita ei saavutetakaan VVY:n tai kenenkään muunkaan yksittäisen tahon toiminnalla, vaan yhdessä.

Strategia sisältää kuusi yleistä tavoitetta vision ”Maailman toimivin vesihuolto 2030” saavuttamiseksi sekä strategian tiekartan vuosille 2021 - 2023 välitavoitteineen.  Strategiset tavoitteet ovat:

  • Toimintaedellytykset on turvattu
  • Toiminnan merkityksellisyys on tunnistettu yhteiskunnassa
  • Ala on vetovoimainen
  • Ala on bio- ja kiertotalouden sekä kestävän kehityksen edelläkävijä
  • Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä
  • Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä

Visio on olemassa ja tavoitteet on asetettu, tekemistä vaille valmista siis. Jotta tavoitteiden toteutumiseksi tarvittavat toimet konkretisoituisivat, kutsuu VVY asiantuntijoita keskustelemaan tavoitteista ja niiden toteutumisen edellytyksistä. Nämä keskustelut toteutetaan webinaareina, joissa asiantuntijoita haastattelemalla pohditaan miten voimme ottaa oikean suuntaisia askeleita tavoitteiden saavuttamiseksi niin vesihuoltolaitoksilla, VVY:ssä kuin muiden alan toimijoiden kesken. Ensimmäinen Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä -webinaari toteutetaan 8.10. klo 10 - 11 ja seuraava Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä -webinaari 5.11. klo 10 - 11. Webinaarit ovat ilmaisia ja niihin voi ilmoittautua VVY:n koulutuskalenterin kautta. Tule linjoille katselemaan ja kuuntelemaan miten pääsemme tavoitteista tekoihin.

Saijariina Toivikko
kehittämispäällikkö
Suomen Vesilaitosyhdistys ry

 

Lisätietoja keskustelijoista ja ilmoittautumiset:
Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä 8.10.  Linkki koulutuskalenterissa.
Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä 5.11. Linkki koulutuskalenterissa.

 

Kuvaaja Hannu Bask.
 

Avainsanat:

Lisää aiheesta

julkaisut varautuminen vesihuolto laajasti

WHO julkaisi Ukrainan oppien pohjalta vesihuollolle tarkistuslistat varautumiseen

2.12.2025
Maailman terveysjärjestön (WHO) ohjeistus on laadittu Ukrainan sodan oppien pohjalta ja ottaa huomioon sotilaallisen voimankäytön tilanteessa tarvittavat toimenpiteet. Ohje perustuu yleisiin häiriötilannetoiminnan periaatteisiin, joten se soveltuu myös muihin häiriötilanteisiin. Materiaalia voi kuitenkin olla tarpeen mukauttaa paikalliseen toimintaympäristöön ja vesihuoltojärjestelmään soveltuvaksi.
verkosto ja pumppaamot viestintä

Kinkkurasvan paikka ei ole viemärissä

2.12.2025
Joulun lähestyessä vesihuoltolaitos voi viestinnässään muistuttaa, että ruokien paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin eikä wc-pönttöön. Jähmettyessään rasva voi tukkia putkistot ja aiheuttaa laajoja ja kalliita vahinkoja. Katso miten Haminan Vesi, Porin Vesi, Kuopion Vesi ja Oulun Vesi viestivät aiheesta viestivät aiheesta viime joulun aikaan.

Vuoden 2026 ammattiryhmätapahtumat

1.12.2025
Laita kalenteriisi ensi vuoden ammattiryhmätapahtumien ajankohdat. Tarkemmat tiedot kustakin tapahtumasta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä varsinaista ajankohtaa. Kerro myös ideasi ja toiveesi tulevien tapahtumien sisältöihin liittyen.
vesihuolto laajasti

Seudullisuus turvaa vesihuoltopalvelut

28.11.2025
Heinolan kaupungin vesihuoltopalvelut ulkoistettiin tämän vuoden alussa Lahti Aqualle. Mallissa yhdistyvät henkilöstön monikäyttöisyys, liikkuvuus, päivystyksen turvaaminen sekä monialainen osaaminen.
viestintä jäsenten uutisia

Asiakasta hyödyttävä viesti: kerro vesimittarien jäätymisvaarasta ajoissa

26.11.2025
Kannustamme jäsenlaitoksia muistuttamaan asiakkaita vesimittarien jäätymisvaarasta – ennakoiva viestintä on tärkeä osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Talven pakkaset voivat aiheuttaa vesimittareiden jäätymistä ja pahimmillaan johtaa kalliisiin vesivahinkoihin. Oikea-aikainen muistutus auttaa asiakkaita toimimaan ajoissa ja ehkäisemään vahinkoja. Samalla vesihuoltolaitos osoittaa huolehtivansa asiakkaiden arjen sujuvuudesta ja vahvistaa positiivista palvelukokemusta.
pohjavesi jäsenten uutisia

Kalliopohjavesi voi täydentää Mikkelin vedenhankintaa tulevaisuudessa

25.11.2025
Geologian tutkimuskeskus (GTK) kertoo tiedotteessaan, että se on aloittanut pohjavesitutkimukset Mikkelin alueella. Tutkimuksilla selvitetään, voidaanko kaupungin vedenhankintaa kehittää hyödyntäen vähemmän tunnettuja kalliopohjavesiä. Tavoitteena on turvata tulevaisuuden vedenhankintaa ja parantaa vedenhankinnan huoltovarmuutta