Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Maailman toimivin vesihuolto 2030 – tavoitteista tekoihin

Kehittämispäällikkö Saijariina Toivikko kertoo blogikirjoituksessa syksyn asiantuntijakeskusteluista, joissa pohditaan strategian tavoitteita ja niiden toteutumisen edellytyksistä.

14.9.2021

Vesilaitosyhdistyksen (VVY) uusi strategia valmistui keväällä 2021. Strategia katsoo tulevaisuuden haasteita ja tavoitteita yhdistyksen ja vesihuoltolaitosten lisäksi laajemmin myös koko vesihuoltoalan näkökulmasta. Siksi strategian tavoitteita ei saavutetakaan VVY:n tai kenenkään muunkaan yksittäisen tahon toiminnalla, vaan yhdessä.

Strategia sisältää kuusi yleistä tavoitetta vision ”Maailman toimivin vesihuolto 2030” saavuttamiseksi sekä strategian tiekartan vuosille 2021 - 2023 välitavoitteineen.  Strategiset tavoitteet ovat:

  • Toimintaedellytykset on turvattu
  • Toiminnan merkityksellisyys on tunnistettu yhteiskunnassa
  • Ala on vetovoimainen
  • Ala on bio- ja kiertotalouden sekä kestävän kehityksen edelläkävijä
  • Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä
  • Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä

Visio on olemassa ja tavoitteet on asetettu, tekemistä vaille valmista siis. Jotta tavoitteiden toteutumiseksi tarvittavat toimet konkretisoituisivat, kutsuu VVY asiantuntijoita keskustelemaan tavoitteista ja niiden toteutumisen edellytyksistä. Nämä keskustelut toteutetaan webinaareina, joissa asiantuntijoita haastattelemalla pohditaan miten voimme ottaa oikean suuntaisia askeleita tavoitteiden saavuttamiseksi niin vesihuoltolaitoksilla, VVY:ssä kuin muiden alan toimijoiden kesken. Ensimmäinen Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä -webinaari toteutetaan 8.10. klo 10 - 11 ja seuraava Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä -webinaari 5.11. klo 10 - 11. Webinaarit ovat ilmaisia ja niihin voi ilmoittautua VVY:n koulutuskalenterin kautta. Tule linjoille katselemaan ja kuuntelemaan miten pääsemme tavoitteista tekoihin.

Saijariina Toivikko
kehittämispäällikkö
Suomen Vesilaitosyhdistys ry

 

Lisätietoja keskustelijoista ja ilmoittautumiset:
Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä 8.10.  Linkki koulutuskalenterissa.
Ala uudistuu toimijoiden laajalla yhteistyöllä 5.11. Linkki koulutuskalenterissa.

 

Kuvaaja Hannu Bask.
 

Avainsanat:

Lisää aiheesta

jäsenyys, yhdistystoiminta

Verkkolaskutusosoitteemme muuttuu 01.01.2026 alkaen

9.12.2025
Olemme siirtyneet ostolaskujen sähköiseen käsittelyyn ja verkkolaskujen vastaanottoon tehostaaksemme laskujen käsittelyä. Operaattorimme on Maventa. Toivomme, että saamme teiltäkin jatkossa verkkolaskuja.
julkaisut vesihuolto laajasti

Venlan tunnuslukuraportti 2024 on julkaistu

8.12.2025
Vesilaitosyhdistys on julkaissut vuoden 2024 vesihuoltolaitosten tunnuslukujärjestelmän raportin, joka tarjoaa katsauksen alan toimintaan ja nykytilaan jäsenlaitosten näkökulmasta. Vesihuoltoala on kriittinen yhteiskunnan palvelu, minkä vuoksi ajantasainen, vertailtavissa oleva, tieto vesilaitosten toiminnasta on ensiarvoisen tärkeää
vesihuolto laajasti viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 3.12.

3.12.2025
Uutiskirjeessä kerromme, että eduskunta hyväksyi marraskuussa vesihuoltolain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Esittelemme myös WHO:n julkaisun, joka sisältää Ukrainan kokemusten pohjalta laaditut tarkistuslistat varautumiseen. Haastattelussa ovat Heinolan kaupunkiympäristöjohtaja Keijo Houhala sekä toimitusjohtajamme Riku Vahala. Mukana lisäksi ammattiryhmätapahtumien ajankohdat vuodelle 2026. Vesihuoltolaitoksen viestintä on olennainen osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Kannustammekin laitoksia viestimään asiakkaille vesimittarien jäätymisvaarasta sekä siitä, ettei kinkun paistorasvaa saa kaataa viemäriin.
julkaisut varautuminen vesihuolto laajasti

WHO julkaisi Ukrainan oppien pohjalta vesihuollolle tarkistuslistat varautumiseen

2.12.2025
Maailman terveysjärjestön (WHO) ohjeistus on laadittu Ukrainan sodan oppien pohjalta ja ottaa huomioon sotilaallisen voimankäytön tilanteessa tarvittavat toimenpiteet. Ohje perustuu yleisiin häiriötilannetoiminnan periaatteisiin, joten se soveltuu myös muihin häiriötilanteisiin. Materiaalia voi kuitenkin olla tarpeen mukauttaa paikalliseen toimintaympäristöön ja vesihuoltojärjestelmään soveltuvaksi.
verkosto ja pumppaamot viestintä

Kinkkurasvan paikka ei ole viemärissä

2.12.2025
Joulun lähestyessä vesihuoltolaitos voi viestinnässään muistuttaa, että ruokien paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin eikä wc-pönttöön. Jähmettyessään rasva voi tukkia putkistot ja aiheuttaa laajoja ja kalliita vahinkoja. Katso miten Haminan Vesi, Porin Vesi, Kuopion Vesi ja Oulun Vesi viestivät aiheesta viestivät aiheesta viime joulun aikaan.

Vuoden 2026 ammattiryhmätapahtumat

1.12.2025
Laita kalenteriisi ensi vuoden ammattiryhmätapahtumien ajankohdat. Tarkemmat tiedot kustakin tapahtumasta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä varsinaista ajankohtaa. Kerro myös ideasi ja toiveesi tulevien tapahtumien sisältöihin liittyen.