Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Tallenne tietoiskuwebinaarista "Onko kotikuntasi vesihuolto kestävällä pohjalla?" saatavilla

Vesilaitosyhdistys järjesti 28.10 kuntien viranhaltijoille ja vesihuoltolaitosten toiminnasta päättävien hallitusten, johtokuntien ja lautakuntien jäsenille suunnatun tietoiskuwebinaarin.

29.10.2021

Webinaarin tallenne on katsottavissa Youtube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=0jZHUGobFU

Tilaisuudessa Vesilaitosyhdistyksen toimitusjohtaja Osmo Seppälä esitelmöi aiheesta *Vesilaitosyhdistyksen viesti kuntapäättäjille - onko kotikuntasi vesihuolto kestävällä pohjalla?" Kuntapäättäjän kommenttipuheenvuoron esitti Jouni Maijala Nurmijärveltä. 

Webinaarin aikana yleisölle esitettiin kysymyksiä, joihin pyydettiin vastaamaan Teamsin äänestystyökalulla. Webinaarissa oli 74 osallistujaa, jotka edustivat kuntien viranhaltijoita ja vesihuoltolaitosten toiminnasta päättävien hallitusten, johtokuntien ja lautakuntien jäseniä sekä muita aiheesta kiinnostuneita esim. opiskelijoita ja vesihuoltolaitosten henkilöstöä sekä alan konsultteja.

Yleisöltä kysyttiin "Mikä on mielestäsi suurin haaste vesihuoltolaitoksellasi?"  Yleisön vastaukset jakautuivat seuraavasti: verkoston saneerausvelka 48 %,  suuret investointitarpeet 23 %, taloudelliset haasteet 8%, henkilöstön saatavuus 6% ja pienet henkilöresurssit 12 %. 

Yleisöltä kysyttiin "Jos vesilaitoksen resursseja on tarve kasvattaa, mikä on soveltuvin keino?" Äänet eri vaihtoehdoille jakautuivat seuraavasti: vesihuoltolaitosten välinen tiiviimpi yhteistyö 33 %, laitoskoon kasvattaminen yhdistämällä laitoksia 19 %, vesilaitoksen henkilö ja osaamisresurssien kasvattaminen 17 %, tiiviimpi yhteistyö kunnan sisällä eri toimialojen kesken 13 %, ulkopuolisten palvelujen käyttäminen 11% ja digitalisaation tehokas hyödyntäminen 1%.

Yleisöltä kysyttiin näkemystä mitä mieltä olet Vesi on meidän -kansalaisaloitteesta eli yksityistämisen rajoittamisesta lainsäädännöllä. Vastaukset jakautuivat seuraavasti: vesihuollon säilyminen kuntien tai osuuskuntien omistuksessa pitää turvata lainsäädännöllä 87%, omistajuudesta ei tarvitse säätää lailla 11 % ja yksityisomistusta pitäisi edistää 1%.

Osallistujilta kysyttiin myös mielipidettä vesihuoltomaksuista ja niiden korotustarpeesta. Suurin osa eli 38 % vastasi, että laitoksellamme / kunnassamme maksuja pitäisi korottaa tulevaisuudessa selvästi viime vuosia enemmän. Osallistujista 30 % oli sitä mieltä, että omsitajan tuloutusta pitäisi vähentää. 28 % vastasi , että maksut pitää määrittää suhteessa naapurikuntien vesimaksuihin – maksut on pidettävä alueellisesti kilpailukykyisinä. Osallistujista 4 % vastasi, että kasvavat investoinnit tulee rahoittaa muulla tavoin. 

Avainsanat:

Lisää aiheesta

vesihuolto laajasti viestintä

Uutiskirjeemme ilmestyi 3.12.

3.12.2025
Uutiskirjeessä kerromme, että eduskunta hyväksyi marraskuussa vesihuoltolain muutokset maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisesti. Esittelemme myös WHO:n julkaisun, joka sisältää Ukrainan kokemusten pohjalta laaditut tarkistuslistat varautumiseen. Haastattelussa ovat Heinolan kaupunkiympäristöjohtaja Keijo Houhala sekä toimitusjohtajamme Riku Vahala. Mukana lisäksi ammattiryhmätapahtumien ajankohdat vuodelle 2026. Vesihuoltolaitoksen viestintä on olennainen osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Kannustammekin laitoksia viestimään asiakkaille vesimittarien jäätymisvaarasta sekä siitä, ettei kinkun paistorasvaa saa kaataa viemäriin.
julkaisut varautuminen vesihuolto laajasti

WHO julkaisi Ukrainan oppien pohjalta vesihuollolle tarkistuslistat varautumiseen

2.12.2025
Maailman terveysjärjestön (WHO) ohjeistus on laadittu Ukrainan sodan oppien pohjalta ja ottaa huomioon sotilaallisen voimankäytön tilanteessa tarvittavat toimenpiteet. Ohje perustuu yleisiin häiriötilannetoiminnan periaatteisiin, joten se soveltuu myös muihin häiriötilanteisiin. Materiaalia voi kuitenkin olla tarpeen mukauttaa paikalliseen toimintaympäristöön ja vesihuoltojärjestelmään soveltuvaksi.
verkosto ja pumppaamot viestintä

Kinkkurasvan paikka ei ole viemärissä

2.12.2025
Joulun lähestyessä vesihuoltolaitos voi viestinnässään muistuttaa, että ruokien paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin eikä wc-pönttöön. Jähmettyessään rasva voi tukkia putkistot ja aiheuttaa laajoja ja kalliita vahinkoja. Katso miten Haminan Vesi, Porin Vesi, Kuopion Vesi ja Oulun Vesi viestivät aiheesta viestivät aiheesta viime joulun aikaan.

Vuoden 2026 ammattiryhmätapahtumat

1.12.2025
Laita kalenteriisi ensi vuoden ammattiryhmätapahtumien ajankohdat. Tarkemmat tiedot kustakin tapahtumasta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä varsinaista ajankohtaa. Kerro myös ideasi ja toiveesi tulevien tapahtumien sisältöihin liittyen.
vesihuolto laajasti

Seudullisuus turvaa vesihuoltopalvelut

28.11.2025
Heinolan kaupungin vesihuoltopalvelut ulkoistettiin tämän vuoden alussa Lahti Aqualle. Mallissa yhdistyvät henkilöstön monikäyttöisyys, liikkuvuus, päivystyksen turvaaminen sekä monialainen osaaminen.
viestintä jäsenten uutisia

Asiakasta hyödyttävä viesti: kerro vesimittarien jäätymisvaarasta ajoissa

26.11.2025
Kannustamme jäsenlaitoksia muistuttamaan asiakkaita vesimittarien jäätymisvaarasta – ennakoiva viestintä on tärkeä osa hyvää asiakasvuorovaikutusta. Talven pakkaset voivat aiheuttaa vesimittareiden jäätymistä ja pahimmillaan johtaa kalliisiin vesivahinkoihin. Oikea-aikainen muistutus auttaa asiakkaita toimimaan ajoissa ja ehkäisemään vahinkoja. Samalla vesihuoltolaitos osoittaa huolehtivansa asiakkaiden arjen sujuvuudesta ja vahvistaa positiivista palvelukokemusta.