Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Hyvän vesihuollon kriteerit

Hankkeessa laadittiin vesihuoltoalalle hyvän vesihuollon kriteerit, jotka toimivat eri toimijatahojen ja osapuolten työkaluna. Hyvän vesihuollon tavoitteet ja mittarit määriteltiin niin, että ne ohjaavat ja kannustavat toimijoita kestävään ja laadukkaaseen toimintaan.

14.1.2021

Työ toimii taustaselvityksenä kansalliselle vesihuoltouudistukselle, jonka tavoitteena on varmistaa kaikille vesihuoltolaitosten asiakkaille turvallinen ja laadukas mutta samalla kestävä vesihuolto.

Työssä määritettiin hyvän ja laadukkaan vesihuoltopalvelun osa-alueet ja niiden kriteerit:

A. Turvallinen ja toimintavarma: 1 Laadukas, raakaveden laadun huomioiva vedenkäsittelyprosessi; 2 Ajantasainen varautumis- ja valmiussuunnittelu ja yhteistyö muiden toimijoiden kanssa; 3 Kriittiset asiakkaat, väliaikainen vedenjakelu ja poikkeustilanteiden viestintä; 4 Kemikaalit, varaosat ja kriittiset palvelut

B. Kustannustehokas ja organisoitu: 5 Laitoksella on riittävät henkilöstöresurssit ja ammattitaitoinen henkilökunta, ja varallaolo on suunniteltu; 6 Omaisuuden hallinta, operointi ja kunnossapito on suunnitelmallista; 7 Johtaminen on suunniteltua ja toiminta on kannattavaa; 8 Käyttötalouden hallinta ja hankinnat ovat suunniteltuja, tehostettuja ja läpinäkyviä.

C. Kestävä ja kehittyvä: 9 Jätevesien käsittelyn ja johtamisen ympäristökuormitus minimoidaan; 10 Kestävä ja energiatehokas; 11 Asiakaspalvelu ja viestintä on suunniteltua ja läpinäkyvää

Kriteereitä voidaan hyödyntää valtakunnallisen vesihuollon tietojärjestelmän VEETIn ja VVY:n VENLA-tunnuslukujärjestelmän kehittämisessä. Kriteereitä voidaan lisäksi hyödyntää vesihuoltoalan viestinnässä, mm. VVY:n Vesihuollon tila -raportoinnissa sekä vesi.fi-verkkopalvelun kehittämisessä.

Työ laadittiin Suomen Vesilaitosyhdistys ry:n, Suomen Kuntaliitto ry:n, MMM:n, STM:n ja YM:n tilauksesta vuoden 2020 aikana.

Hyvän vesihuollon kriteerit -julkaisun ensimmäinen osaraportti pitää sisällään kriteeristön käyttäjät, heidän keskeiset tarpeensa ja odotuksensa. Toisessa osaraportissa kuvataan lopullinen ehdotus hyödynnettävästä kriteeristömallista.

Voit ladata maksuttoman julkaisun verkkokaupastamme: https://www.vvy.fi/verkkokauppa/tuotteet/hyvan-vesihuollon-kriteerit/

Hanke oli pääosin Vesihuoltolaitosten kehittämisrahaston rahoittama.

 

Lisätietoja Kansallisesta vesihuoltouudistuksesta valtioneuvoston verkkopalvelusta: https://valtioneuvosto.fi/-/1410837/kansallinen-vesihuoltouudistus-turvaamaan-tulevaisuuden-vesihuoltopalveluita

  

 

Lisää aiheesta

jätevesi

Yhdyskuntajätevesidirektiivin velvoitteet tulevat, olemmeko valmiita?

4.11.2025
Direktiivi astui voimaan vuoden 2025 alussa, minkä seurauksena kansallista lainsäädäntöä uudistetaan vastaamaan uusia vaatimuksia. Työ on edelleen käynnissä, ja eduskuntavaalit vaikuttavat aikatauluun siten, että muutosesityksen tulee olla valmis jo syksyllä 2026. Direktiivin mukainen takaraja kansallisten lakimuutosten toteuttamiselle on 31.7.2027. Vesilaitosyhdistys on nimettynä hankkeen seurantaryhmään.

Tämän jälkeen puhdistamoiden lupia tullaan laajasti tarkistamaan, ja vaatimusten muutokset, erityisesti mikroepäpuhtauksien ja kokonaistypen poiston osalta, voivat olla merkittäviä myös pienemmille puhdistamoille.
jätevesi

Ympäristöministeriö tiedottaa: Jätevedenpuhdistamoiden kuormituksen vähentämiseksi Saaristomeren alueella löytyi uusia keinoja

3.11.2025
Ympäristöministeriö on selvittänyt keinoja, joilla Saaristomeren valuma-alueella ja saaristossa sijaitsevien pienien jätevesipuhdistamojen toimintaa voisi kehittää. Tarkastellut jätevedenpuhdistamot pääsääntöisesti täyttävät vaatimukset tai ylittävät ne. Jätevedenpuhdistamoiden toimintaa voisi kuitenkin parantaa hallitsemalla puhdistamoille tulevien vuotovesien määrää ja parantamalla puhdistamoiden toimintavarmuutta.
lainsäädäntö talousvesi

Uudet talousveden laatuvaatimukset voimaan vuodenvaihteen jälkeen

3.11.2025
Uudet talousveden laatuvaatimukset on lisättävä valvontatutkimusohjelmien näytteenottosuunnitelmiin vuoden 2026 alusta lähtien. Suurin osa vesihuoltolaitoksista on jo ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin, mutta kaikkien on tärkeää varmistaa, että talousveden laadun valvonnan näytteenottosuunnitelmat ovat ajan tasalla. Määräykset perustuvat EU:n juomavesidirektiiviin (EU) 2020/2184, joka on toimeenpantu Suomessa kansallisella lainsäädännöllä, joka tuli voimaan 12.1.2023. Uusien muuttujien laatuvaatimuksia sovelletaan 12.1.2026 alkaen.
viestintä

Muutos Vesilaitosyhdistyksen uutiskirjeen lähettäjän sähköpostiosoitteeseen

3.11.2025
Lähetämme jatkossa Vesilaitosyhdistyksen uutiskirjeet sähköpostiosoitteesta automaat­ti(a)vvy.fi. Huomio uutiskirjeen tilaajat! Mikäli et ole saanut uutiskirjettämme viime viikkoina, tarkistathan sähköpostisi roskapostikansion. Jos viesti on päätynyt sinne, voit merkitä sen 'ei roskapostiksi', jotta tulevat kirjeet saapuvat perille normaalisti.
jätevesi jäsenten uutisia

Tampereen Veden asiakkaiden jätevedet käsitellään jatkossa Sulkavuoressa

31.10.2025
Tampereen seudun jätevesien puhdistuksessa on alkanut uusi aikakausi, kertoo Tampereen Vesi tiedotteessaan. Raholan puhdistamolla puhdistamotoiminta on päättynyt, kun sinne johdetut jätevedet käännettiin Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n Sulkavuoren puhdistamolle lokakuussa. Viinikanlahden puhdistamolla toiminta päättyy vaiheittain vuoden 2025 loppuun mennessä. Ensimmäiset jätevesiviemärit käännettiin Viinikanlahdesta kohti Sulkavuorta syyskuussa, ja vuoden loppuun mennessä loputkin sinne johdetut jätevedet on käännetty Sulkavuoreen.

Lausunto valtioneuvoston asetukseen Lupa- ja valvontaviraston maksuista vuonna 2026

30.10.2025
Laki Lupa- ja valvontavirastosta (530/2025) tulee voimaan ja virasto aloittaa toimintansa 1.1.2026. Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain mukaan viraston suoritteiden maksuista säädetään valtioneuvoston asetuksella. Esityksessä Lupa- ja valvontaviraston suoritteita esitetään maksullistettavaksi siten, että maksujen lähtökohtana käytetään ELY-keskuksia, aluehallintovirastoja ja Valviraa koskevissa voimassa olevissa maksuasetuksissa säädettyjä maksuja, joita kustannusvastaavuustietoon perustuen esitetään Lupa- ja valvontaviraston maksuiksi sellaisenaan tai muutettuna.