Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

CER-direktiivin toimeenpano vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä

Laki yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta tulee asettamaan syksyllä 2024 sen soveltamisalaan kuuluville kriittisille toimijoille velvoitteita riskinarviointiin, häiriönsietokyvyn varmistamiseen ja poikkeamista raportointiin.

29.1.2024

Euroopan komission CER-direktiivi astui voimaan tammikuussa 2023. CER-direktiivi koskee kriittisten toimijoiden häiriönsietokykyä (resilience of critical entities) yleisesti ja sitä täydentää kyberturvallisuuden osalta NIS2-direktiivi. Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivit osaksi kansallista lainsäädäntöä 17.10.2024 mennessä. Hallituksen esitys CER-direktiivin toimeenpanevaksi laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta on lausunnolla 4.3.2024 asti lausuntopalvelussa https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/List. Lisäksi esitetään muutettavaksi mm. turvallisuusselvityslakia.

Tavoitteena on vahvistaa lainsäädännöllä kriittisen infrastruktuurin kriisinkestävyyttä, parantaa toimijoiden häiriönsietokykyä sekä jatkuvuudenhallintaa ja siten vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä ja kansallista turvallisuutta.

Vesihuolto kuuluu yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisenä palveluna sekä CER- että NIS2-direktiivin soveltamisalaan. Esityksen mukaan lakia yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta sovelletaan toimijoihin, joiden poikkeamalla olisi merkittäviä haitallisia vaikutuksia sen palvelun tarjoamiseen tai palvelusta riippuvaisilla toimialoilla. Laissa on määritelty tarkemmin haitallisen vaikutuksen merkittävyyden arviointikriteerit. Vesihuollossa esitetään merkittävyyttä arvioitaessa otettavaksi huomioon toimitettavan veden ja poisjohdetun jäteveden volyymi. Kriittisen toimijan määrittämisestä päättää se ministeriö, jonka toimialaan käsiteltävä toimija kuuluu ja tämä päätös on voimassa enintään neljä vuotta.

Kriittisille toimijoille tulisi velvoite riskinarvioinnin suorittamiseen, riskinarviointiin ja muuhun tarpeeseen perustuvaan häiriönsietokyvyn varmistamiseen, häiriönsietokykyä koskevan suunnitelman laatimiseen sekä poikkeamista ilmoittamiseen.

Häiriönsietokykyä koskevaan suunnitelmaan olisi sisällytettävä mm.:

  • tilojen ja infrastruktuurin fyysinen suojaaminen
  • toimenpiteet poikkeamien seurauksiin ja häiriötilanteisiin vastaamiseksi, torjumiseksi ja lieventämiseksi
  • toimenpiteet poikkeamista palautumiseksi
  • henkilöturvallisuuden varmistaminen 

Kriittisen toimijan olisi ilmoitettava viipymättä toimivaltaiselle viranomaiselle ja Huoltovarmuuskeskukselle merkittävästä poikkeamasta. Ensi-ilmoitus on tehtävä viimeistään 24 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta. Toimijan on annettava sisäministeriölle, toimialasta vastaavalle ministeriölle, toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle ja Huoltovarmuuskeskukselle yksityiskohtainen raportti kuukauden kuluessa siitä, kun poikkeama on tullut tietoon.

Direktiivi tuo uusia tehtäviä yhteensovittavalle sisäministeriölle, sektoriministeriöille ja viranomaisille (mm. Huoltovarmuuskeskus). Toimivalta valvoa olisi sektorikohtaisilla valvontaviranomaisilla. Vesihuollon osalta valvovaksi viranomaiseksi esitetään Etelä-Savon ELY-keskusta. Valvova viranomainen voi määrätä päätöksellään kriittisen toimijan maksamaan laiminlyöntimaksun (2 000 – 20 000 €), jos havaitulla puutteella on merkittävää vaikutusta yhteiskunnan keskeisten palvelujen tarjoamiseen.

Avainsanat:

Lisää aiheesta

kehittämisrahasto

Toimita hakemus Vesihuoltolaitosten kehittämisrahaston ennakkokäsittelyyn 30.9. mennessä

13.6.2025
Kaikki Vesihuoltolaitosten kehittämisrahastolle osoitettavat rahoitushakemukset tulee toimittaa ennen varsinaista hakua ennakkokäsittelyyn. Vesihuoltolaitosten kehittämisrahasto rahoittaa vesihuoltolaitosten toimintaa edistävää tutkimus- ja kehittämistyötä. Erityisesti halutaan tukea käytännön toiminnan kannalta tärkeitä ja vesihuoltoalaa laajasti hyödyttäviä hankkeita.
jätevesi kiertotalous

Vähähiilinen vesihuolto 2035 - Tiekartta päästöjen vähentämiseen

12.6.2025
Maa- ja metsätalousministeriö kertoo tiedotteessa, että vesihuollon vähähiilisyystiekartassa asetetaan tavoitteeksi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2035 mennessä. Vesihuollon vähähiilisyys tukee Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista.
hallinto ja talous julkaisut jätevesi kiertotalous liete pohjavesi talousvesi verkosto ja pumppaamot

Alkuvuonna 2025 ilmestyneet Vesilaitosyhdistyksen julkaisut

10.6.2025
Vesilaitosyhdistyksen monistesarjassa on tänä vuonna ilmestynyt neljä uutta julkaisua. Tustustu maksuttomiin julkaisuihin ja ylläpidä osaamistasi.
osaaminen vesihuolto laajasti

Miltä työura vesialalla voi näyttää?

9.6.2025
Verkostot vesille -hankkeen blogisarjassa julkaistaan upeita ja erilaisia uratarinoita vesialalta. Tarinoissa kerrotaan, miten ammattilaiset ovat innostuneet alasta ja mitä he työssään arvostavat.
hallinto ja talous osaaminen talousvesi vesihuolto laajasti

Ammattiprofiilit vesihuoltolaitosten käyttöön

6.6.2025
Vesihuoltolaitoksille on laadittu ammattiprofiilit vesihuoltolaitoksen johtajan sekä talousveden tuotannosta vastaavan tehtäviin. Ammattiprofiilit ovat tarkoitettu malleiksi, joita vesihuoltolaitokset voivat hyödyntää oman organisaationsa tarpeiden mukaan.